?Hogyan jut el a gyermek ?a hangok nemzetközi ősegyvelegéből? a nemzeti nyelvig, az artikulációs bázis kialakulásától a szóig és a mondatig, a mondattól a mondatfűzésig. ? lehetőség kínálkozott ?a születő kétnyelvűség tanulmányozására, valamint arra, ?hogyan tanuljuk gyermekként az alig megfogant anyanyelv társául az idegen nyelvet, s hogyan tanulunk egyáltalán nyelvet, kisgyermekként s később, tudatos nyelvtanulási folyamatban?.? ? írta Szilágyi István Kolozsváron az első kiadásról.
Az azóta eltelt 38 esztendő alatt nemhogy megkopott volna ez a téma, hanem egyre aktuálisabbá válik. Ahogyan a Szerző írja: ?Reálisabbnak kellene látnunk ? hivatalosan is ? a világmagyarság helyzetét. S benne a kétnyelvűségi lavírozást.
Ezzel azt sugallom, hogy az idegenség állapotából csak a hazatérés, a tényleges hazatérés lehet a segítség, a megoldás. Vagy a vállalt tudatváltás, a beolvadás marad??